Nieuws

  • IN HET KORT 

    •  De terugbelmogelijkheid is weer beschikbaar.
    • Wij zijn telefonisch bereikbaar van 8.00 tot 11.00 en van 13.00 tot 16.00 uur, buiten deze tijden zijn we bereikbaar voor spoedgevallen.
    • De balie is zoals gebruikelijk geopend van 8-17 uur.  
    • Wilt u zo vriendelijk zijn geen afspraken aan de balie te maken, maar alleen via de telefoon of MijnGezondheid.net?
    • Op het scherm bij de ingang kunt u zien in welke wachtkamer u plaats kunt nemen, u hoeft zich dus niet bij de balie te melden. 

    Gelukkig blijven wij wel digitaal bereikbaar. Via MijnGezondheid.net en de app MedGemak kunt u afspraken maken (ook voor het telefonisch spreekuur en beeldbelafspraken), herhaalrecepten bestellen en een vraag stellen aan de huisarts, de praktijkverpleegkundige en de assistente. 

    ALLE openstaande spreekuurplekken zijn ook zichtbaar op MijnGezondheid.net, u kunt dus via MGN en de app MedGemak afspraken inplannen. Belt u alstublieft alleen voor het maken van een afspraak als u dezelfde dag gezien MOET worden, bel in dat geval ’s morgens. Voor het aanvragen van een visite kunt u ons ook elke ochtend voor 10 uur bellen. 

    U kunt veel informatie over klachten, symptomen en aandoeningen vinden op www.thuisarts.nl. Op de website www.moetiknaardedokter.nl vindt u antwoord op de vraag of u voor een bepaalde klacht een arts nodig heeft. 

    Tenslotte 
    Wij zullen ons blijven inspannen om onze bereikbaarheid te verbeteren. Wij kunnen desondanks niet uitsluiten dat de langere wachttijden zullen voortduren.

  • Wij krijgen steeds vaker klachten over de wachttijden aan de telefoon en de tijd die het duurt voor u een afspraak kunt krijgen bij met name de eigen huisarts. Hieronder proberen we uit te leggen hoe dat komt.

    Om te beginnen is er sprake van een gebrek aan personeel. Met name doktersassistenten, maar ook praktijkverpleegkundigen en POH-GGZ zijn schaars. De verwachting is dat dat de komende jaren niet verbetert. We hebben daarom minder assistentes achter de telefoon zitten. Dat is de reden dat de wachttijden aan de telefoon soms lang zijn, ondanks dat onze assistenten hun uiterste best doen om iedereen zo goed mogelijk te helpen. Dat is ook de reden dat wij uw hulp vragen door meer gebruik te maken van de digitale mogelijkheden voor afspraken maken, recepten aanvragen, vragen stellen aan de dokter en dergelijke. Daarvoor kunt u gebruik maken van MijnGezondheid.net en van de app MedGemak+. U kunt ook veel antwoorden op vragen vinden op websites als thuisarts.nl en moetiknaardedokter.nl.

    Ondanks dat wij hetzelfde aantal patiënten hebben als vijftien jaar geleden, hebben wij het veel drukker gekregen. Wij hebben weliswaar meer waarnemend huisartsen dan voorheen, maar zelfs dat is niet voldoende. Een normpraktijk, een praktijk die de gemiddelde fulltime huisarts heeft, heeft 2095 patiënten. Wij zitten zelfs een stuk lager, op 1880 patiënten per full time werkende huisarts, desondanks zitten wij vaak dagen van tevoren vol. Daar zijn verschillende oorzaken voor te noemen:

    • Wij krijgen steeds meer taken uit het ziekenhuis op ons af. Dat is op zich een goede zaak, maar wij hebben niet de volledige extra menskracht die daar voor nodig is.
    • Instanties waar wij mensen naar toe verwijzen, zoals de ziekenhuizen en de GGZ, kennen lange wachttijden waardoor mensen terugvallen op de huisarts.
    • Andere instanties doen ten onrechte een beroep op de huisarts: een specialist die ons vraagt een verwijzing naar de fysiotherapeut te maken of een herhaalrecept te maken, de GGZ die ons vraagt medicatie voor te schrijven en dergelijke.
    • Meer mensen worden ouder dan voorheen en blijven langer thuis wonen. Een goede ontwikkeling, maar wel een ontwikkeling die ons meer tijd kost.
    • De problemen die huisartsen op het spreekuur zien zijn ingewikkelder dan vroeger. Alle minder tijdrovende zaken, zoals een bloeddruk meten, oren uitspuiten et cetera, hebben wij gedelegeerd aan assistentes en praktijkondersteuners, waardoor de ingewikkelder problemen voor ons overblijven. Daarom zijn wij overgestapt van afspraken van 10 minuten naar afspraken van 15 minuten. Dat betekent wel dat wij minder consulten doen dan voorheen.
    • Administratieve lasten. Alle beloften en inspanningen ten spijt zijn wij nog veel bezig met zinloze administratie.

    Het huisartsenvak blijft voor ons het mooiste vak dat er is. Wij willen niets liever dan goede zorg leveren aan onze eigen patiënten. We blijven daarom zoeken naar mogelijkheden om onze dienstverlening te verbeteren, maar wij kunnen geen ijzer met handen breken. Wij vragen daarvoor uw begrip.

  • Op volgjezorg.nl kunt u regelen of, en zo met wie, uw medische gegevens mogen worden uitgewisseld. U kunt via volgjezorg.nl ook bekijken wie wanneer uw gegevens heeft bekeken. Het is belangrijk dat u vastlegt of u dit wilt of niet, dus als als u dit nog niet heeft gedaan adviseren wij u met klem dat te doen.

  • U kunt via MijnGezondheid.net in uw dossier kijken en alle afspraken en adviezen nog eens nalezen.

    • Is het compleet?
    • Staan alle medicijnen die ik gebruik er in?
    • Wat heeft de dokter ook alweer verteld bij de laatste afspraak?

    Neem eens een kijkje. Nog geen MijnGezondheid.net? Meld u aan via de gelijknamige website, MijnGezondheid.net.

    Begrijpt u niet alle medische woorden? Op thuisarts.nl staat veel medische informatie. 

  • Wij sturen steeds meer berichten, uitslagen en dergelijke via MijnGezondheid.net en de bijbehorende app MedGemak. U krijgt een waarschuwing dat er een nieuw bericht voor u is, daarvoor moet u wel uw notificaties aan hebben staan. Als u inlogt op MijnGezondheid.net kunt U deze vinden onder instellingen (rechtsboven in het scherm). Hier kunt u aangeven of u een email wilt ontvangen en/of een bericht in MedGemak als er een nieuw bericht van uw huisarts klaar staat.

  • Huisartsenpraktijk Prelude ligt in de wijk Ridderveld/Alphen Noord. Wij (de huisartsen) beschouwen een huisartsenpraktijk als een wijk gebonden voorziening.

    Omdat Prelude een grote huisartsenpraktijk is, is er altijd wel plek voor nieuwe patiënten. Vanwege de grote druk op de huisartsenzorg, streven wij ernaar om onze patiënten zoveel mogelijk geconcentreerd in onze wijk, en dus in de buurt van onze praktijk, te hebben. Dit zorgt voor weinig reistijd tijdens het visite rijden, en effectievere hulpverlening omdat wij met name goed op de hoogte zijn van zorgaanbod in de wijk.

    Om deze reden kunnen patiënten die nieuw in Alphen aan den Rijn zijn komen wonen, zich als nieuwe patiënt aanmelden bij Prelude indien het adres onder de volgende postcodes valt.

    • Postcodes 2401 en 2402
    • Postcode 2406 voor zover ten noorden van de Willem de Zwijgerlaan en President Kennedylaan.

    Indien u bent komen wonen in de zgn. ‘Oude Ambachtenbuurt’, of de ‘Schepenbuurt’ of ‘de Feministenbuurt’, dan wijzen wij u erop dat er goed geoutilleerde huisartsenpraktijken dichter bij u in de buurt zijn gelegen.